Bateriile la mașini electrice, îngenuncheate de frig. Cu cât îți scade autonomia pe timp de iarnă, cât de ”lovită” e Dacia Spring

de: Alexandru Puiu
24 11. 2023

Când vine vorba de mașini electrice, temperaturile scăzute din timpul iernii funcționează ca un fil de kriptonită pentru Superman. Indiferent cât de mândru ești de bolidul tău, autonomia acestuia va avea grav de suferit din cauza frigului.

În medie, când temperaturile de afară scad la 0 grade Celsius, te poți aștepta la o scădere cu aproximativ 30% a autonomiei, conform unei analize ilustrate în graficul de mai jos care a implicat aproximativ 10.000 de autovehicule cu propulsie elecitrcă. Este adevărat că multe dintre ele sunt disponibile doar în Statele Unite ale Americii, iar rezultatele sunt ilustratrate în mile, nu în kilometri. Chiar și așa, procentele ar trebui să-ți spună povestea corectă, dacă vrei să faci o astfel de investiție.

Citește și: ATV-ul pentru copii, de la Tesla, din nou la vânzare după ce a fost retras. Cât scoți din buzunar pentru Cyberquad, ce știe să facă

Frigul, coșmarul mașinilor electrice, al bateriilor

În funcție de tehnologia bateriilor și de calitatea construcției, autonomia se va diminua mai mult sau mai puțin pe timp de iarnă, dar procesul este cu siguranță unul inevitabil. Unele s-ar putea să recicleze căldura reziduală, să pre-încălzească bateria sau s-o izoleze mai bine de intemperii, dar ar fi aproape absurd să nu te aștepți la pierderi în medie de 30% față de specificațiile producătorului.

Recurrent este o companie specializată pe monitorizarea sănătății bateriilor, iar în sezonul 2023 a făcut o analiză pe aproximativ 10.000 de mașini electrice. Rezultate au fost sintetizate în graficul de mai sus pentru aproximativ 12 modele. Așa s-a ajuns la concluzia că pierderile sunt între 20% și chiar 46%, cu o foarte mică excepție de 16% din partea Audi e-tron, o mașină al cărei preț începe de la 85.000 de euro și crește brusc.

Citește și: Mașina electrică care te va convinge să renunți la benzină și motorină, un Volkswagen ieftin și bun

Ca referință, analiza a luat în calcul numeroase aspecte pentru a fi cât se poate de obiectivă, iar rezultatele comparabile. Inclusiv timpul de traseu, la câmpie, montan sau clima, toate au fost contabilizate. Așa vezi că o Tesla Model 3 și Tesla Model Y sau Model X vin la pachet cu un compromis de 24% când vremea coboară la zero grade.

Ce se întâmplă cu mașinile electrice ieftine pe timp de iarnă

La începuturile Tesla, Chevrolet Bolt a fost cea mai populară mașină electrică, în parte din cauza prețului. Pe piața locală, așa este Dacia Spring, doar că merge chiar mai jos ca preț comparativ cu Bolt sau Nissan Leaf. În contextul în care Bolt a pierdut 42% din autonomie, iar Volkswagen ID.4 aproximativ 46%, nu este greșit să estimăm că Dacia Spring se va afla într-o situație similară. Astfel, dacă autonomia mixtă declarată este de 230 de kilometri WLTP la Spring, te poți aștepta fără emoții la aproximativ 35% mai puțin, până la 150 de kilometri departe de casă cu o încărcare completă.